Vivi il Rotary, Cambia vite

TEMA DELL’ANNO 2013-2014

Engage Rotary, Changes Lives

The Rotary club meeting you walk into today might, at first glance, seem very different from the weekly meetings of 50 years ago. And if you could pay a visit to every one of Rotary’s 34,000 clubs, you’d see men and women from all different backgrounds, speaking just about every one of the world’s languages, involved in service projects from the local to the global. You’d see clubs that are getting together to repair a neighborhood playground this weekend, while working in partnership with other clubs to install sanitary facilities in a school thousands of miles away. And you’d see a group of people who are absolutely committed to making the world a better place, in ways large and small.

There’s a lot that’s different about Rotary today.

But the foundation that Rotary is built on hasn’t changed. Rotary is based, as it’s always been, on our core values: service, fellowship, diversity, integrity, and leadership. These are the values that define us as Rotarians: they’re the values we live by, and the values we strive to bring to the communities we serve.

Every one of us in Rotary is here because we were invited, and because we made a choice to accept that invitation. Every day since then, we’ve been faced with another choice: whether to just be a member of a Rotary club, or to truly be a Rotarian.

Being a Rotarian is a commitment that goes far beyond just showing up at meetings once a week.

It means seeing the world, and our role in it, in a unique way. It means accepting our communities as our responsibility, and acting accordingly: taking the initiative, making the effort, and doing what’s right, not what’s easy.

All of us came to Rotary to get involved, and to make a difference. And in Rotary service, as in just about everything else in life, the more you put into it, the more you get out of it. If you only put in a token effort, you won’t accomplish very much, and you won’t find very much satisfaction in what you do accomplish. But when you make the decision to truly engage Rotary — to bring Rotary service and Rotary values into every day of your life — that is when you start to see the incredible impact that you can have. That’s when you find the inspiration, the excitement, and the power to truly change lives. And no one’s life will be changed more than your own.

In the 2013-14 Rotary year, our theme, and my challenge to you, will be Engage Rotary, Change Lives.

You’ve chosen to wear a Rotary pin.

The rest is up to you.

Entrando oggi in una riunione di un Rotary club potrebbe, a prima vista, sembrare molto diversa dalle riunioni settimanali di 50 anni fa. E se si potesse fare una visita a ognuno dei 34.000 Rotary club, si conoscerebbero uomini e donne di diversa cultura, che parlano diverse lingue, coinvolti in progetti di service, da quello locale a quello globale. Si potrebbero vedere club che insieme sono pronti a riparare un parco giochi quartiere durante il fine settimana, e allo stesso tempo lavorano in partnership con altri club per la costruzione di servizi igienici in migliaia di scuole anche a chilometri di distanza tra loro. E si vedrebbe un gruppo di persone che sono assolutamente impegnate a rendere il mondo un posto migliore, con grandi e piccole azioni.

Ci sono tante differenze nel Rotary di oggi.

Ma le fondamenta sulle quali abbiamo costruito il Rotary non sono cambiate. Il Rotary si basa, come è sempre stato, su valori fondamentali quali: service, amicizia, diversità, integrità e leadership. Questi sono i valori che definiscono un Rotariano: sono i valori con cui viviamo, i valori che ci sforziamo di portare alle comunità in cui operiamo.

Ognuno di noi è nel Rotary perché è stato invitato e perché ha scelto di accettare quell’invito. Ogni giorno, da allora, siamo di fronte ad un’altra scelta: se essere solamente un membro di un club o essere veramente Rotariani.

Essere un Rotariano è un impegno che va ben oltre la semplice presenza alle riunioni settimanali.

Significa vedere come un tutt’uno il mondo e il nostro ruolo in esso. Significa sentirsi responsabili per le comunità dove viviamo e agire di conseguenza: prendere l’iniziativa, impegnarsi e facendo ciò che è giusto, non ciò che è più facile.

Per tutti noi il Rotary è l’opportunità per fare la differenza. Nel servire con il Rotary accade che, come in quasi tutto il resto nella vita, più ti impegni, più risultati riesci ad ottenere. Con uno sforzo simbolico non si realizzerà molto e non si troverà molta soddisfazione in ciò che si è realizzato. È quando si prende la decisione di impegnarsi veramente con il Rotary – mettendosi a servizio della collettività e portando i valori del Rotary in ogni giorno della nostra vita – che si inizia a vedere l’impatto incredibile che si può avere. Questo è quando trovi l’ispirazione, l’eccitazione e il potere di cambiare davvero delle vite. E sarà la tua vita a cambiare più di ogni altra.

Nell’anno rotariano 2013-14, il nostro tema, e la mia sfida a voi, saranno Engage Rotary, Chages Lives.

Hai scelto di indossare una spilla del Rotary.

Il resto sta a te.

Ron D. Burton